Silniczek wycieraczek jest kluczowym elementem układu oczyszczania szyby. Jego głównym zadaniem jest napędzanie ramion wycieraczek wraz z całym zespołem. Większość silniczków posiada możliwość regulowania szybkości ich pracy oraz częstotliwości ich uruchamiania się. Sprawne działanie oraz wydajność silnika wycieraczek gwarantuje skuteczne oczyszczanie szyby naszego pojazdu, co z kolei jest kluczowe dla bezpieczeństwa podczas jazdy w trudnych warunkach.

Jak jest zbudowany i jak działa silniczek wycieraczek w samochodzie

Silnik, który odpowiada za poruszanie wycieraczkami jest zwykłym silnikiem elektrycznym ze stałymi magnesami i służy jako napęd. W następnej kolejności jest przekładnia ślimakowa, której zadaniem jest redukcja obrotów i siły na osi. Do samej osi zamontowana jest krótka dźwignia, która wykonuje ruch obrotowy i połączona jest z długą dźwignią wykonującą ruch posuwisto zwrotny.

Usterki silniczków wycieraczek w samochodach

Do najczęściej spotykanych usterek silniczków wycieraczek możemy zaliczyć ich uszkodzenie wynikające z niewłaściwego korzystania z układu, a także ich zużycia. Do uszkodzenia silniczka wycieraczek może dojść w sytuacji, gdy włączymy wycieraczki, które są przymarznięte do szyby. Powstające wtedy duże przeciążenie może doprowadzić do uszkodzenia samego silnika napędzającego cały układ. Silniczki wycieraczek są elementami eksploatowanymi w trudnych warunkach, przez co narażone są na uszkodzenia. Mimo wszystko są one jednymi z najbardziej niezawodnych elementów całego układu.

Jak wymienić silniczek wycieraczek

Do wymiany silniczka wycieraczek konieczne będzie rozebranie podszybia w naszym samochodzie. By to zrobić powinniśmy zacząć od odkręcenia ramion wycieraczek, następnie zdjęcia plastikowej osłony podszybia i rozpięcia całego układu wycieraczek. Silniczek wycieraczek najczęściej schowany jest pod maską lub pod wcześniej wspomnianą plastikową osłoną podszybia.

Po dostaniu się do naszego silniczka wycieraczek musimy przejść do jego wymontowania. Poluzujmy zatem przytrzymujące go śruby oraz mocowania, a następnie odepnijmy przewód elektryczny doprowadzający prąd do samego silnika. Po wyjęciu starego silnika na jego miejsce zamontujmy nowy. Podczas składania postępujemy w odwrotnej kolejności do rozbierania. Podczas montażu poszczególnych elementów układu wycieraczek pamiętajmy o odpowiednim ustawieniu ich na zębatkach. Jeśli tego nie zrobimy, wycieraczki mogą pracować w niewłaściwym zakresie ruchu po powierzchni naszej szyby.