Reaktor katalityczny jest jednym z najważniejszych elementów montowanych w nowoczesnych układach oddechowych. Stosowany jest w praktycznie każdym sprzedawanym obecnie samochodzie.  Urządzenie to montuje się w celu obniżenia szkodliwości spalin emitowanych przez silnik. Znajdują się w nich szkodliwe dla środowiska naturalnego tlenki azotu i węglowodory, a także tlenek węgla. Aby zostały one odpowiednio oczyszczone, muszą zajść określone reakcje chemiczne. Prowadzą one do sukcesywnego redukowania ilości szkodliwych związków.

Funkcje i działanie reaktora katalitycznego

W działaniu reaktora katalitycznego najważniejszą rolę odgrywa sonda lambda. Dba ona o właściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej w procesie spalania. Silniki benzynowe posiadają zazwyczaj trójfunkcyjne reaktory TWC, które m.in. utleniają węglowodory do wody i dwutlenku węgla, a także znacząco zmniejszają ilość tlenków azotu. Natomiast reaktory utleniające stosuje się w motorach wysokoprężnych. Utleniają one cząsteczki tlenku węgla i węglowodory. Jednak z powodu ubogiej mieszanki, urządzenia stosowane w silnika Diesla nie są w stanie jednocześnie zmniejszać emisji innych substancji.

Katalizatorom nie służy przede wszystkim zbyt częste użytkowanie samochodu na krótkich dystansach. Silnik nie ma wówczas szansy rozgrzać się do temperatury roboczej oraz pracuje na bogatej mieszance. Do rektora katalitycznego trafiają w takiej sytuacji resztki niespalonego paliwa, które są dopalane dopiero w momencie kontaktu z monolitem ceramicznym, czyli wewnętrzną częścią katalizatora. Proces ten ma bardzo niekorzystny i szkodliwy wpływ na odporność i wytrzymałość tego elementu.

W jaki jeszcze sposób katalizator może ulec uszkodzeniu?

Nawet najlepsze i najczęściej polecane katalizatory mogą ulec uszkodzeniu, kiedy są mocno rozgrzane podczas wjechania samochodem w głębszą kałużę. Negatywny skutek może przynieść także zahaczenie nim o krawężnik lub nierówność na drodze. Do defektów reaktora katalitycznego zaliczyć można także następstwa spowodowane niewłaściwym działaniem układu zapłonowego silnika. Dlatego kondycja świec zapłonowych powinna być regularnie sprawdzana. Jeżeli na jednym z cylindrów wystąpi brak zapłonu, niespalone paliwo może się przedostać do układu wydechowego, w tym również do katalizatora.

Bardzo często źródłem części problemów jest także instalacja LPG. W przypadku jej nieprawidłowej regulacji, zarówno katalizatory uniwersalne, jak i oryginalne mogą przestać funkcjonować po przejechaniu zaledwie kilkuset kilometrów.