Dążenie do zwiększania mocy silników spalinowych, przy jednoczesnym zmniejszaniu ich pojemności, jest jedną z podstawowych kwestii, na których opierają swoją pracę konstruktorzy silników samochodowych.Proces ten przybrał na sile szczególnie w ostatnich kilkunastu latach, gdy klienci zaczęli dopominać się o większą oszczędność aut, ale bez strat dla ich osiągów. Co do tego wszystkiego ma intercooler, który w zasadzie jest przecież rodzajem chłodnicy? Okazuje się, że bardzo dużo. Ale po kolei.
Pozornie to tylko chłodnica
Intercooler, czyli mówiąc bardziej fachowo międzystopniowa chłodnica powietrza, ma zastosowanie w autach posiadających silniki z doładowaniem w postaci turbiny. Sprężanie powietrza niesie na sobą wzrost jego temperatury. Bardzo wyraźnie widać to właśnie na przykładzie działania turbiny, która dodatkowo jest mocno nagrzewana przez napędzające ją spaliny.
Jak wiadomo wraz ze wzrostem temperatury zmniejsza się gęstość powietrza, stąd też jej wysokość ma w przypadku turbosprężarki niebagatelne znaczenie. Mniejsza gęstość oznacza bowiem znaczne osłabienie efektu, jaki dla silnika daje dostarczanie sprężonego powietrza. A to z kolei oznacza spadek mocy motoru, a co za tym idzie mniejsze osiągi samochodu.
W tym właśnie momencie widać jak istotną rolę pełni intercooler. Umieszczony pomiędzy sprężarką a silnikiem ma za zadanie obniżenie temperatury sprężonego powietrza, przed jego dostarczeniem do komory spalania. Dzięki takiemu działaniu powietrze zwiększa swój ładunek, doprowadzając w rezultacie do spalania większej ilości paliwa i zwiększenia mocy silnika. Warto zwrócić na poziom takiego zwiększenia, które – według badań – wynosi w granicach od 15 do 20 procent.
Słabnie moc? Sprawdź intecooler
Jest to dość istotna wskazówka diagnostyczna dla wszystkich posiadaczy aut z turbodoładowaniem, którzy uskarżają się na słabnącą moc auta. W takich sytuacjach warto więc zwrócić uwagę na ewentualne usterki intercoolera, które mogą być pierwszą, a przy tam bardzo łatwą do zdiagnozowania, przyczyną problemów.
W zależności od stopnia uszkodzenia element ten może być naprawiany, Równie dobrze stopień uszkodzenia może być tak duży, że nie pozostanie nic innego jak wymiana intercoolera na nowy. To z kolei może oznaczać spore koszty, zmieniające się w zależności od modelu samochodu.
Najtańsze w naprawie będą intercoolery najprostsze, chłodzone jedynie przepływającym powietrzem. Na drugim biegunie kosztów będą urządzenia chłodzone cieczą, szczególnie te wykorzystujące natrysk.