Seat to hiszpańska marka samochodów, której historia jest równie barwna i skomplikowana, jak historia kraju, z którego pochodzi. Wprawdzie okres największej prosperity marka ta przeżywała w pierwszych latach XXI wieku, jednak i dzisiaj może poszczycić się kilkoma modelami wzbudzającymi zainteresowanie na całym świecie. Jaka będzie przyszłość Seata wśród wielkich graczy z Niemiec i Japonii?

Najmłodsza marka Europy Zachodniej

Seat, czyli Sociedad Española de Automobiles de Turismo, to przedsiębiorstwo powstałe w 1950 roku z inicjatywy organizacji zrzeszającej hiszpańskie banki, kilku przedsiębiorstw państwowych oraz koncernu Fiat. Udział Fiata w tym przedsięwzięciu gwarantował dostęp do całego niezbędnego motoryzacyjnego know-how, które umożliwiło nowej firmie wejść na rynek bez problemów typowych dla wszystkich nowicjuszy. Oczywiście współpraca ta przekładała się również na czerpanie przez Seata pełnymi garściami z wzorców włoskich, przez co pierwsze modele hiszpańskiego koncernu były bardzo podobne do samochodów z Półwyspu Apenińskiego.

Obecnie, mimo wielu przemian – w tym również właścicielskich (Seat przeszedł w ręce Volkswagena) – samochody tej hiszpańskiej marki cały czas utrzymują typowo południowoeuropejski design. Nie jest on już tak bardzo włoski, jak na początku, za to wyraźnie nabrał unikalnych cech stylizacji z Półwyspu Iberyjskiego. Choć nadal elegancka, linia samochodów spod znaku Seata stała się bardziej „dzika” i agresywna.

Włoska jakość, niemiecka trwałość

Obecnym właścicielem Seata jest – jak to już było wspomniane – wielki niemiecki koncern Volkswagena. Jak zmiana ta wpłynęła na hiszpańską markę? Przede wszystkim należy zauważyć, że pod względem designu samochody Seata nabrały bardzo unikalnej charakterystyki. Tak pod względem linii, jak i wykończenia odeszły od włoskich pierwowzorów, tworząc swój własny, niepowtarzalny styl.

Z całą pewnością dołączenie do grupy Volkswagena korzystnie wypłynęło również na całą warstwę konstrukcyjną Seatów. Na jakości zyskały nie tylko części zamienne do Seata, ale również oryginalnie montowane podzespoły. Typowe dla niemieckiej motoryzacji zamiłowanie do jakości i trwałości sprawiło, że samochody Seata stały się mniej awaryjne i bardziej wytrzymałe. W połączeniu z warstwą estetyczną i bogatym, lecz nie rzucającym się w oczy wyposażeniem, auta tego hiszpańskiego koncernu stały się ulubionymi pojazdami osób ceniących sobie dużą moc i funkcjonalność oraz nieagresywną i stonowaną estetykę.

Eksperci przewidują, że Seat nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Z całą pewnością nadal będzie to marka popularna w Europie. Co więcej, w każdej chwili możemy się spodziewać, że hiszpańscy projektanci i konstruktorzy zaoferują nam coś, co ponownie sprawi, że Seatami zainteresuje się cały świat.